Arts Olav: “Het verhaal van de mensen is de basis en wij zijn als het ware de regisseur.”

Onze artsen helpen hulpvragers bij medische spoedgevallen op vakantie in het buitenland. Dat betekent dat de arts de patiënt niet face-to-face ziet, maar telefonisch ondersteunt. Denk aan ski- of surfongelukken, maar ook als de patiënt bijvoorbeeld een ziekte heeft en er op vakantie complicaties optreden. Olav vertelt meer over zijn werk als arts bij VHD. 

Olav werkt sinds 2002 voor VHD, toen zat het medische gedeelte nog in Amsterdam. Nu zitten de artsen bij de hulpverleners op de verdieping in ons kantoor in Deventer. 

Zo ziet de werkdag van een arts bij VHD eruit 

“Het is vooral een kantoorbaan, want ik zie niet de patiënt, maar het dossier.” vertelt Olav. Het liefst werkt Olav op kantoor, want dat is het meest gezellig en dan heeft hij direct contact met de hulpverleners – die heb je als arts hard nodig. 

“Als ik hier aankom, dan kijk ik: wat is er die dag te doen? Alle dossiers moeten beoordeeld of bestudeerd worden.” De hulpverleners nemen het verhaal van de patiënt op, daar komt een hulpvraag uit voort en dan beoordelen de artsen die vraag. 

Patiënten over de hele wereld 

“Je werkt voor mensen die reizen, maar dat doen ze natuurlijk over de hele wereld. Soms heb ik dan informatie nodig van een Peruaanse of Cambodjaanse arts en dan is het wel handig dat je de taal spreekt.” Inmiddels heeft Olav door de jaren heen zijn Spaans bijgespijkerd en anders wordt er een hulpverlener aangehaakt die de taal spreekt. 

En dan heb je ook nog de verschillende tijdzones: “Als ik wil overleggen met een arts in Sydney, dan kan dat pas om 22:00 uur.” De artsen stemmen onderling bereikbaarheidsdiensten af voor dit soort contactmomenten die buiten de reguliere werktijden vallen.

“Je hebt soms het idee dat het een puzzel is die heel moeilijk lijkt: je wil de informatie overzichtelijk krijgen zodat het makkelijk op te lossen is.” 

Terug naar Nederland?

“Mensen verwachten vaak dat als ze in de medische problemen komen, we ze meteen weer naar Nederland halen. Maar daar zijn voorwaarden aan verbonden wanneer iets een medische noodzaak is en dat is niet altijd zo. 

Net als wanneer iemand een bot breekt tijdens het skiën. “Dat is best ironisch. De techniek van het werken met metaal in de orthopedie, is uitgevonden in Zwitserland. Maar mensen die een ski-ongeluk hebben gehad, willen juist daar weg om in Nederland behandeld te worden.”

Als er wel medische noodzaak is, is de patiënt niet zomaar in Nederland – laat staat in het ziekenhuis. Er komt vaak meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Soms moet er een verpleegkundige naar de bestemming reizen en weer mee terug met het vliegtuig (bijvoorbeeld als de patiënt aan de beademing ligt), vervolgens komt de patiënt aan op het vliegveld en moet daar ook weer een ambulance gereed staan. Olav: “Het verhaal van de mensen is de basis en wij zijn als het ware de regisseur.” 

Wil je ook arts worden op onze alarmcentrale? Het team bestaat nu uit vier mensen, maar we hebben ruimte voor meer. Bekijk hier de volledige vacature: https://www.werkenbijvhd.nl/vacature/alarmcentrale-arts/

Deel dit artikel:

LinkedIn
WhatsApp
Twitter
Lees ook onze andere blogs: